SEKAPUR SIRIH,SEULAS PINANG

Negeri Terengganu sebuah negeri yang indah serta mempunyai pelbagai khazanah yang terdapat di dalamnya. Walaupun pada zahirnya kita lihat Terengganu sebuah negeri yang biasa serta tidak mempunyai kelebihan tetapi apabila saya mengkaji dan mencari ternyata Terengganu sebuah negeri yang mempunyai kelebihannya yang tersendiri.
Setelah saya bertungkus lumus mencari bahan untuk menyiapkan laman blog ini ternyata semakin banyak yang saya cari semakin banyak kelebihan yang terdapat di dalamnya yang tidak sama di negeri –negeri lain.

Dahulunya apabila orang bertanya saya apa yang terdapat di Terengganu saya hanya memberitahu mereka Terengganu mempunyai pulau-pulau,bukit Puteri,Pasar Payang dan Pantai Batu Buruk sahaja tetapi setelah mendalami negeri ini baru saya tahu masih banyak lagi tempat-tempat yang menarik sama ada yang terkenal atau tidak untuk di beritahu kepada sesiapa sahaja yang bertanya.

Saya juga ingin berterima kasih kepada pemimpin Terengganu kerana menganjurkan pertandingan ini, tanpa pertandingan ini saya rasa masih banyak lagi tempat yang belum saya ketahui. Saya juga bangga menjadi anak jati Terengganu yang tahu pasal kehebatan Terengganu.

SELAMAT MELAYARI LAMAN INI……….

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong & Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong & Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong

DAULAT TUANKU

ALUNAN INDAH

Berjuta lagu yang didendangkan,
Berbagai rentak dicipta,
Berbagai gerak tari dicipta,
Berbagai bahasa dicipta,
Tapi……..,

Dalam semua itu terdapat satu,
lagu yang tidak dicipta,
tetapi alunannya sungguh indah,
menyetuh jiwa,
mendamaikan jiwa,
menenamkan fikiran,

Alunan ini dihasilkan,
Oleh alam yang permai,
Alam yang penuh warnanya,
Alam yang pelbagai corak.
Alangkah indahnya irama ini.

Khamis, 22 Julai 2010

LAGU KEBESARAN TERENGGANU

SELAMAT SULTAN
Allah Daulatkan Tuanku Sultan,
Terengganu Darul Iman,
Allah Peliharakan Tuanku Sultan,
Sejahtera Sepanjang Zaman,
Allah Rahmatkan Tuanku Sultan,
Memerintah Rakyat Aman.

ZOOM IN MALAYSIA

ZOOM IN MALAYSIA

TRULY ASIA

TRULY ASIA

GANUKU HEBAT

1 MALAYSIA

1 MALAYSIA

TAMAN TAMADUN ISLAM

Taman Tamadun Islam (TTI) adalah sebuah taman yang mengandungi pelbagai artifak masjid yang terkenal dari seluruh negara. Taman ini terletak di Pulau Wan Man, sebuah kawasan yang dahulunya hanya di huni semak samun sahaja tapi kini telah di bangunkan menjadi taman warisan islam.

Pengunjung yang berkunjung ke sini boleh melihat pelbagai monumen masjid yang begitu indah dan halus buatannya sehingga menyerupai masjid yang sebenar.

Selain itu juga pengunjung boleh menyusuri sungai Terengganu dan melihat panorama alam yang mengasyikan serta keindahan Taman Tamadun Islam dari dalam bot pelancong.

pintu gerbang Taman Tamadun Islam


Dewan Konvensyen







JETI TAMAN TAMADUN ISLAM

TERINGAT

Setiap kali aku ingin melelapkan mataku,
Saat itu jua ingatan ku padamu,
Menjelma menggangguku,
Semakin kuat aku ingin melupakanmu,
Semakin hebat ingatan mu menjelma,
Sehingga terkadang membuat,
Aku berfikir sedalam-dalamnya,
Aku jua turut bertanya hatiku,
Adakah aku sudah jatuh hati,
Pada insan yang bernama,
Raja Nurulfarahwahidaaaaaaaa,

Aku masih keliru,
Aku masih keliru,
Berilah aku petunjukmu ya Allah.

INFO 1

KEROPOK LEKOR

Makanan yang terkenal di Terengganu adalah keropok lekor. Setiap daerah di sini ada menjual keropok lekor. Keropok lekor ini dihasilkan daripada isi ikan yang segar yang di campurkan dengan sagu dan di gaul sebati. Setelah siap di gaul ia akan diuli sehingga menjadi panjang dan di rebus atau di goreng terus. Keropok lekor boleh dimakan begitu sahaja atau goreng. Keropok lekor di makan dengan sos pencicah yang di buat sendiri.

Pengunjung yang datang ke Terengganu pasti tidak akan melepaskan peluang untuk merasa keenakannya dan membeli keropok lekor untuk di bawa balik sebagai cenderamata kepada keluarga di kampung untuk sama-sama merasa keenakannya.

INFO 2

Setiap manusia pasti mempunyai kenanganmereka tersendiri, sama ada manis,pahit atau sedih. Pengalaman akan datang dalam minda kita apabila kita bersendirian. Ianya datang seperti gulungan filem yang di siarkan di pawagam dan kita menjadi penontonya. Kenangan yang manis akan membuatkan kita tersenyum sendirian tetapi kenangan yang sedih kadang-kadang membuat kita mengalirkan air mata.

Bagi menjadikan kenangan kita sesuatu yang ajaib dan istimewa, kitalah yang menjadi pengarahnya oleh itu arahlah setiap perjalanan hidup anda dengan sebaiknya.

INFO 3

CINTA

Pepatah ada mengatakan cinta itu buta, cinta mengatasi segalanya, perhubungan yang kekal lahir dari cinta yang suci, dan banyak lagi pepatah yang dikaitkan dengan cinta. Adakah semua pepatah ini benar atau tidak.

Dalam konteks cinta yang sebenarnya adalah suatu perasaan yang sangat halus sehingga sukar untuk di ungkap dengan kata-kata. Apabila seseorang telah dilamun cinta,hatinya akan berasa berdebar-debar apabila bertemu dan sangat sukar untuk mengungkap kata cinta. Setelah lafaz cinta di ungkap perasaan berdebar akan hilang dan akan bermulah episod cinta yang tidak diketahui perjalanannya sama ada berakhir ke jinjang pelamin atau putus di tengah jalan.

Cinta yang hadir dalam diri seseorang akan membuatkan perhubungan seseorang menjadi bertambah erat. Pada zaman yang serba maju ini cinta banyak menjerat kaum hawa yang sentiasa dahagakan kasih sayang dan belaian daripada lelaki sehingga sanggup mengadaikan maruah sendiri. Hal ini demikian menyebabkan meningkatnya kejadian membuang bayi. Hal ini amat membimbangkan masyarakat pada masa kini.

Cinta yang suci dan ikhlas akan di akhiri dengan perkahwinan dan akan melahirkan zuriat yang sihat dan meningkatkan kasih sayang antara pasangan masing-masing serta melahirkan keluarga yang harmoni.

INFO 4

SEKOLAH

Setiap manusia pada zaman ini menghabiskan separuh hidup mereka di sekolah. Sekolah adalah tempat menyatukan masyarakat. Selain tempat menimba ilmu sekolah juga diibaratkan rumah no. 2 kerana disitu mereka akan menghabiskan separuh masa mereka dalam sehari. Guru-guru yang mengajar di ibaratkan ibu bapa ke 2pelajar, hal ini demikian kerana selain mengajar guru juga menjadi pendidik akhlak dan menjadi contoh kepada pelajar mereka.

Boleh dikatakan separuh kenangan kita adalah di sekolah bermula dari tadika hingga sekolah menengah dan disitu juga kita mengenal erti persahabatan yang sebenar.

INFO 5

PERPADUAN TERAS KEJAYAAN
Malaysia sebuah Negara yang amat bertuah kerana mempunyai masyarakatnya yang berbilang kaum seperti melayu, cina, india, dan lain-lain yang hidup harmoni tanpa berlaku pertelagahan. Selain itu juga, masing-masing dapat menikmati pelbagai perayaan bersama apabila tiba musim perayaan masing-masing.

Selain itu juga, dalam penghasilan makanan juga tidak terkecuali kerana masing-masing dapat merasai masakan kaum yang lain malah ada yang turut menguasai masakan tersebut. Dalam kebudayaan pula kita dapat mengabungkan tarian setiap kaum dan menghasilkan satu gerak tari yang begitu mengasyikan untuk tontonan masyarakat luar bagi membuktikan semangat 1Malaysia Berjaya.

INFO 6

BADAN SIHAT HIDUP CERIA

Setaip insan di muka bumi ini pasti tidak mahu jatuh sakit. Apbila kita sakit semua nikmat yang selama ini kita nikmati akan hilang. Oleh itu kita hendaklah menjaga kesihatan kita bermula dari makanan hingga tubuh badan. Dari makanan kita hendaklah jaga dengan betul bermula dari menyiapkan bahan hingga ke penghidangan kerana makanan yang tercermar akan membuat kita terkena keracunan makanan. Dari badan pula kita hendaklah melakukan senaman sekurang-kurangnya 2kali seminggu atau kita boleh melakukan setiap hari dengan berjalan kaki apabila hendak kemana sahaja.

Pasti amalan ini akan menjadikanhidup kita lebih sihat dan ceria tanpa penyakit.

INFO 7

Jadilah seperti kertas walapun zahirnya tidak berguna tetapi hanya setitik dakwat dia atasnya ia menjadi amat berguna

Maksudnya
Walapun pada luarannya kita Nampak tidak berguna, jika kita membuat sedikit bakti kita akan di kenanang sampai bila-bila
Daripada; pena berdakwat

CARDIO PULMONARY RESUSCITION(CPR)

Cpr adalah bantuan awalan yang diberikan kepada mangsa yang menghadapi masalah terhenti pernafasan sebelum bantuan tiba dengan member i tekanan di atas dada dan bantuan hembusan pernafasan.

PROTOKOL CPR
D.R.A.B.C

1.DANGER (Bahaya)
-Penyelamat
-Mangsa
-Persekitaran

2.RESPOND
-Tepuk bahu mangsa bagi mengenal pasti tahap kesedaran mangsa
-Aktifkan EMS(Emergency Medical Servis)
*hospital,bomba,dll

3.AIRWAY
-Head Tilt Chin Lift
*angkat dagu dan dongakkan kepala
-Melihat
*pergerakan turun naik dada
-Mendengar
*dengusan dan dengkuran mangsa
-Merasa
*haba hembusan dari mulut

4.BREATHING
-Jika tidak bernafas, berikan 2 hembusan pernafasan yang efektif
-2 hembusan adalah 2 saat

5.CIRCULATION
-Periksa nadi mangsa untuk denyutan jantung
-jika tidak ada nadi,berikan 30 tekanan di atas dada dan 2 hembusan sebanyak 5 kitaran, 1 pusingan

6.RECOVERY POSITION(Posisi Pemulihan)
-Jika mangsa telah sedar atau menunjukkan tanda-tanda pernafasan telah pulih, alihkan mansa ke posisi pemulihan.

*tangan kiri di letakan di bawah dagu tangan kananke atas, angkat kaki kiri dan tarik mangsa ke sebelah kanan.

KADAR TEKANAN DADA

-Dewasa
*Hembusan =2
*Bil.tekanan=30
*Tekanan sedalam=1.5-2
*Bil.kitaran=5

-Kanak-kanak
*Hembusan=2
*Bil.tekanan=30
*Tekanan sedalam=1-1.5
*Bil.kitaran=5

-Bayi
*Hembusan=2
*Bil.tekanan=30
*Tekanan sedalam=0.5-1
*Bil.kitaran=5

BACAAN NORMAL MANUSIA

-Dewasa
*Denyutan nadi=60-100/min
*Kadar pernafasan=12-20/min
*Saturasi oksigen normal=95-100%

-Kanak-kanak
*Denyutan nadi=100-120/min
*Kadar pernafasan=20-40/min
*saturasi oksigen normal=95-100%

-Bayi
*Denyutan nadi=120-140/min
*Kadar pernafasan=20-40/min

CPR BAYI

1.DANGER
-Penyelamat
-Mangsa
-Persekitaran

2.RESPOND
-Menggeletek telapak kaki
-Jika ada penyelamat kedua,aktifkan EMS (Emergency Medical Sevis)
*hospital, bomb, dll.*
-Jika tiada,mulakan satu pusingan sebanyak 5 kitaran, selepas itu aktifkan EMS

3.AIRWAY
-Baringkan bayi secara terlentang di atas permukaan yang keras
-Ampu kepala dan tengkuk jika perlu dipusingkan (sandwich method)
-Buka saluran pernafasan
*teknik dongak kepala-angkat dagu
*Jangan dongak terlalu jauh kerana bimbang kecederaan tulang leher terjadi

4.BREATHING
-Tentukan pernafasan
*Melihat-pergerakan turun naik dada
*Mendengar-pergerakan nafas
*Merasa-hembusan nafas pada pipi
-Jika bernafas
*Posisi pemulihan kalau tiada kecederaan lain
*Periksa 5-6 saat setiap hembusan selama seminit
-Tidak bernafas
*2 pernafasan bantuan secara perlahan-lahan
*Pastikan saluran pernafasan sentiasa terbuka
*Berikan pernafasan mulut ke mulut dan hidung bayi
‘mulut anda menutup mulut dan hidung bayi’
*Perhatikan pergerakan dada
*Setiap hembusan 1-1 1/2 saat

5.TEKANAN DADA
-Bayi mestilah dalam keadaan terlentang di atas permukaan keras
-Bayangkan satu garisan antara kedua puting susu bayi dengan jari telunjuk anda
-Letakkan jari tengah dan jari manis disebelah jari telunjuk
-Gunakan kedua-dua jari tersebut untuk menekan tulang sternum pada garisan tadi

TERKENANG

Saatku bersendirian di anjung,
Sambil menatap potret silam,
Air mataku jatuh menimpa bumi,
Yang menjadi saksi alam,
Yang menyatakan betapa aku,
Amat merindui kenangan silamku,
Aku rindukan teman sepermainanku,
Rindukan cerita silamku,
Rindukan permainan silamku,
Rindukan hilai tawa rakan-rakan,

Semua itu membuat aku tertanya,
Kenapa masa berlalu begitu pantas,
Membuat kami semua terpisah,
Jika bertemu sekalipun tidak sama lagi,
Semu telah berubah,
Ingin aku kembali ke zaman silamku,
Jika ada kapal silam.

KESEKATAN SALURAN PERNAFASAN (Tercekik)

-Satu kesekatan yang berlaku di saluran pernafasan disebabkan oleh sesuatu objek yang nengakibatkan tiada aliran keluar masuk udara ke paru-paru.

TANDA-TANDA TERCEKIK
-Sukar bernafas
-Sukar atau tidak boleh bercakap
-Batuk
-Muka dan leher menjadi merah/pucat
-Mangsa mengeluarkan bunyi aneh atau menjadi senyap

SEBAB-SEBAB TERCEKIK

1.Ketulan makanan yang besar tidak dikunyah dengan betul
2.Gigi palsu
3.Bermain ketika makanan
4.Bayi menangis tanpa henti
5.Bercakap ketika makan

TEKNIK-TEKNIK TERCEKIK

1.Sedar(dewasa & kanak-kanak)-ABDOMINAL THRUST
2.Tidak sedar-CPR
3.Wanita mengandung/berbadan besar-CHEST THRUST
4.Bayi-BACK SLAPS & CHEST THRUST
ABDOMINAL THRUST
*Berdiri di belakang mangsa
*Genggam tangan atau kiri anda
*Tempatkan ditengah-tengah abdomen(2 inci di atas pusat)
*Kunci kedua-dua tangan anda
*Tarik genggaman tangan anda ‘Ke dalam dan Ke Atas’
*Lakukan sehingga benda asing tersebut keluar

CPR
*Lakukan mengikut protokoL
‘D.R.A.B.C’

CHEST THRUST
*Berdiri di belakang mangsa
*Genggam tangan kiri atau kanan anda
*Tempatkan ditengah-tengah dada berhampiran tulang sternum mangsa
*kunci kedua-dua tangan
*Tarik genggaman tangan anda ‘Kedalam dan Ke Atas’
*Lakukan sehingga benda asing tersebut keluar

BACK SLAPS & CHEST THRUST
*Pegang bayi dengan stabil dan kukuh
*Berikan 5 tepukan di tengah-tengah tulang belikat (shoulder blade)
*Pusingkan bayi, periksa mulutnya sekiranya benda asing tersebut dapat di keluarkan jika tidak:
#Tempatkan 2 jari anda ditengah-tengah dada bayi
#Kedudukan jari telunjuk hendaklah sebaris dengan putting susu bayi
#Berikan 5 tekanan dada (1/2-1 inci)

TIPS SEMASA BANJIR

1.Sebelum banjir
-Dapatkan maklumat banjir di tempat anda
-Pastikan sistam amaran banjir yang ada berfungsi
-Periksa saluran longkang supaya tidak tersekat
-Periksa saluran najis dan pastikan ia tertutup rapat
-Dapatkan maklumat pusat pemindahan dan pusat bantuan bencana

2.Apabila banjir akan berlaku
-Buka radio untuk pengumuman tentang bencana
-Bawa masuk perabot atau perkakas di luar rumah
-Letakkan peralatan elektrik di tempat tinggi
-Letakkn dokumen penting dalam bekas kalis air dan bersedia untuk di bawa
-Bersedia untuk menutup suis elektrik, injap utama bekalan air dan gas

3.Semasa banjir
-Dengar pengumuman radio
-Bersedia dengan peralatan kecemasan
-Jika diarahkan pihak berkuasa keluar dan berpindah. Segera lakukan

4.Di luar rumah
-Pergi ke tempat yang tinggi dan selamat jauh dari dari kawasan lapang,sungai,dan longkang
-Jangan bersiar-siar di kawasan banjir,berjalan,atau dengan sampan
-Jangan sentuh mana-mana kabel atau wayar yang jatuh
-Awasi kanka-kanak dari bermain di kawasan banjir,sungai,longkang,dan lombong
-Jangan minum air banjir

5.Di dalam kenderaan
-Jangan terus mengharungi kawasan banjir, berpatah balik
-Jika kenderaan anda terhenti dan gagal dihidupka,keluar,kunci, danpergi ke tempat yang selamat

6.Semasa pemindahan
-Berpidah segera apabila diarahkan
-Berpindah awal sebelum air banjir meningkat atau semasa siang hari, ianya lebih mudah dan selamat
-Ikut laluan yang di tentukan,laluan singkat,mungkin terhalang atau berbahaya

7.Semasa banjir
-Dengar pengumuman radio atau tunggu arahan pihak berkuasa ,jangan kembali ke rumah sebelum di benarkan
-Beri bantuan kepada jiran anda atau golongan kurang upaya dan istimewa
-Periksa rumah anda,lihat tanda-tanda rekahan atau mendapan,ianya mungkin berbahaya
-Jangan terus memasuki rumah yang masih dibanjiri air, berhati-hati terhadap bahaya-bahaya yang tersembunyi

HARI NAN INDAH

Sang mentari bangit dengan angkuhnya,
Dari celah bukit-bukau,
Dagi menyinari alam nan aman ini,

Sang jantan berdiri angkuh,
Sambil mendabik dada untuk berkokok,
Menyatakan hari sudah pagi,
Juga mengejutkan isinya dari tidur,

Sang burung terbang riang,
Mencari makanan untuk seisi keluarganya,
Sambil bermain di langit yang indah,

Sang pokok melambai-lambai,
Tangannya kepada penghuni alam,
Walaupun kesejukan di selimuti embun pagi,
Tetap ceria melambai-lambai,

Aduh indahnya pagi ini,
Seisi alamnya riang,
Menikmati keindahan alam ini.

BAYU PANTAI TIMUR

Angin meniup lembut,
Menampar badanku,
Ombak memutih,
Mengaru kakiku,
Burung camar berterbangan,
Mencari mangsa nan timbul di lautan,

Kanak-kanak riang bermain ombak,
Riang tawa bermain air,
Sang ayah memerhati sang anak,
Yang leka bermain sambil tersenyum,

Kaki pancing leka memerhati,
Jika joran di sambar sang ikan,
Angin dan ombak yang bermain di pantai,
Tidak dihirau sang pemancing,
Hanya memikirkan umpan di disambar,

Aduhai indahnya bayu pantai timur,
Pasti akan ku kunjungi lagi,
Untuk merasai bayumu.

RAWATAN MANGSA KEBAKARAN DAN MELECUR

1.Kelecuran ringan

. Tanda-tanda kelecuran ringan
-Kulit yang kemerah-merahan
-Sakit pada kawasanb yang terbakar
-Lecur pada kulit yang terjejas

. Rawatan
-Segera sejukkan dengan air paip yang mengalir, rendamkan dalam takungan air atau balut dengan kain yang basah selama 5 minit sehingga hilang sakit
-Tanggalkan cicin,jam tangan, atau barang kemas yang di pakai [ada tempat cedera
-Jangan pecahkan gelembung atau tanggalkan kain yang melekat pada tempat yang tercedera
-Balut dengan kain bersih
1.Kelecuran ringan

. Tanda-tanda kelecuran ringan
-Kulit yang kemerah-merahan
-Sakit pada kawasanb yang terbakar
-Lecur pada kulit yang terjejas

. Rawatan
-Segera sejukkan dengan air paip yang mengalir, rendamkan dalam takungan air atau balut dengan kain yang basah selama 5 minit sehingga hilang sakit
-Tanggalkan cicin,jam tangan, atau barang kemas yang di pakai [ada tempat cedera
-Jangan pecahkan gelembung atau tanggalkan kain yang melekat pada tempat yang tercedera
-Balut dengan kain bersih
3.Melecur akibat bahan kimia

. Tanda-tanda
-Kesan-kesan kimia di kawasan persekitaran
-kesakitan yang kuat dan menyengat
-kawasankulit yang terjejas berubah warna, melecur, mengelupas, dan bengkak

.Rawatan
-Segerakan aliran air di tempat yang tercedera selama 20 minit. Elakkan diri dan mangsa dari terkena air yang bertakung
-Tanggalkan sebarang pakaian yang tercemar dengan bahan kimia
-Balut kecederaan dengan kain bersih
-Dapatkan rawatan lanjut dengan segera
-Berhati-hati supaya bahan kimia tersebut tidak terkena pada anda

* Jangan sapukan losyen, minyak urut, ubat gigi, atau sebagainya pada bahagian yan melecur

LUAHAN HATIKU

Malam yang sunyi ,
Di bawah sinaran sang bulan,
Di temani bunyi cengkerik malam,
Menjadi teman setia alam yang aman ini,

Pohon kelapa teguh berdiri,
Dedaun melambai-lambai,
Mengikut gerak angin malam,
Yang sejuk hingga ke tulang hitam,

Di bawah pohon yang rendang,
Aku berada di bawahnya,
Menanti seorang yang sangat istimewa,
Untuk aku luahkan cintaku padanya,

Sayang aku cinta padamu,
Dikau segalanya untukku,
Tanpamu aku lemah,
Aku sayang kamu ain.

LEMAS

. Tanda-tanda mangsa lemas
-Mangsa tidak berupaya untuk berenang. Sama ada mengalami kekejangan atau tidak tahu berenang
-Mangsa kelihatan tercungap-cungap akibat suhu air yang sejuk
-Mangsa kelihatan meronta-ronta dalam air
-Mangsa kelihatan tengelam-timbul
-Dibawa putaran arus
-Mangsa tenggelam lebih dari 1 minit
. Tindakan yang harus di ambil

-Jangan letakkan diri anda dalam situasi bahaya. Jangan jadi mangsa kedua kecuali anda betul-betul tahu dan terlatih
-Kalau boleh, elakkan diri anda masuk ke dalam air. Sebaliknya dapatkan objek panjang supaya mangsa dapat dinaikkan ke darat
-Jika anda seorang penyelamat terlatih,atau mangsa tidak sedarkan diri, anda perlu mengharung ke dalam air atau berenang kea rah mangsa
-Jika anda menyelamat mangsa dari dalam air, kekalkan kepalanya ke bawah bagi mengurangkan mangsa menelan air
-Baringkan mangsa dalam keadaan terlentang di atas kain tebal
-Buka salur udara dan periksa pernafasan, bersedia member bantuan pernafasan. Kalau perlu lakukan CPR.(tidak perlu keluarkan air yang tertelan mangsa,sebaliknya lakukan CPR kalau perlu)
-Selimutkan mangsa apabila sampai di darat untuk mengelakkan mangsa dari terdedah kepada angin
-Buat persediaan untuk menghantar mangsa ke hospital

TEKNIK MEMINDAHKAN MANGSA TANPA USUNGAN

1.Mangsa boleh berjalan dengan bantuan (cara menongkat atau gaya memapah)

-Cara iini di gunakan untuk membawa mangsa yang masih sedar dan boleh berjalan dengan sedikit bantuan
-Pegang erat pinggang mangsa dan gunakan dahu anda untuk menongkat tangannya, sementara dia meletakkan berat badannya pada badan anda
2.Mangsa yang ringan

*Pikul cara ahli bomba
-Cara ini amat sesuai bagi mangsa yang berbadan ringan, sama ada mangsa sedar atau tidak
-Tunduk dan letakkan mangsa melintang di atas bahu anda dan angkat. Peluk sebelah kaki dan pegang tangan mangsa

*Membonceng
-Jika mangsa sedar, ringan dan bertenaga, ini merupakan teknik yang sesuai
-Kepit kedau-dua kaki mangsa sementara kedua-dua tangan mangsa memeluk longgar leher anda

*Buaian atau dukungan kasih
-Digunakan untuk mangsa kanak-kanak dan ringan
-Letakkan tangan anda di bawah pelipat lutu dan bahunya

ERTI SEBENAR

Saatku terpandang wajahmu,
Hatiku berdebar-debar,
Lidah menjadi kelu,
Tutur menjadi kelu,
Mata terpaku melihat,
Diri terasa di awangan,
Apakah semua rasa itu,
Mengapa aku begini,
Oh tuhan aku tidak mengerti,
Berilah aku petunjukmu,
Agar aku mengerti apa rasa ini.

BANTUAN KECEMASAN

1.Merawat luka dan berdarah

. Rawatan luka kecil
-Alirkan air pada luka dan keringkan dengan kain bersih
-Bersihkan keliling luka dengan kapas atau kain bersih yang dibasahkan dengan air sabun atau antiseptic
-Balut dengan kain bersih atau pembalut
.Mengawal pendarahan
-Hentikan pendarahan dengan meletakkan kain bersih pada luka dan tekan dengan jari atau tangan(tekanan tepat)
-Apabila pendarahan berhenti, balut dengan kain bersih
-Jika terdapat objek asing seperti paku, kaca, atau pisau, jangan tekan pada luka
-Balut sekeliling objek itu dengan kain bersih dan dapatkan rawatan lanjut
-Jika tangan atau kaki yang cedera, tinggikan ia melebih paras jantung untuk kurangkan tekanan
-Sekiranya luka itu besar dan pendarahan banyak, dapatkan rawatan lanjut

2.Pendarahan hidung

Pendarahan dari hidung biasanya berlaku apabila saluran darah yang halus di dalam hidung tercedera(pecah), hal ini disebabkan oleh tamparan pada hidung, bersin,mengorek hidung, tekanan darah tinggi.

*pendarahan hidung boleh membahayakan jika mangsa kehilangan darah yang banyak. Jika pendarahan diikuti oleh kecederaan kepala, darah akan kelihatan nipis dan cair. Ini menunjukkan tanda yang sangat serius di mana terdapat keretakan pada tengkorak dan kebocoran cecair di sekeliling otak.

.Rawatan hidung berdarah
-Nasihatkan mangsa supaya duduk dan tundukkan kepala supaya darah dapat mengalir dari hidung
-Minta mangsa supaya bernafas menerusi mulutnya dan picit bahagian yang lembut pada hidung
-Beritahu mangsa supaya memicit hidungnya berterusan. Nasihatkan mangsa supaya jangan bercakap, menelan, batuk, meludah, atau menghidu kerana boleh menggangu darah beku yang telah terbentuk dalam hidung
-Berikan mangsa sehelai tuala bersih untuk mengesan lelehan
-Beritahu mangsa supaya melepaskan tekanan selepas 10 minit. Jika pendarahan tidak berhenti, beritahu mangsa untuk menggunakan semula tekanan bagi dua jangka waktu iaitu 10 minit setiap waktu
-Apabila pendarahan berhenti dan mangsa masih tunduk, bersihkan hidungnya dengan air suam
-Nasihatkan mangsa untuk berehat

*jangan biarkan kepala mangsa terkulai ke belakang. Darah mungkin mengalir ke dalam tekak dan mengakibatkan muntah. Jika pendarahan menjadi teruk atau berterusan selama 30 minit, hantar mangsa ke hospital dalam kedudukan rawatan

3.Luka dalam perut

-Luka tikaman, tembaktan atau terhimpit pada perut boleh menyebabkan luka parah

Rawatan

-Gunakan sarung tangan pakai buang kalau ada
-Baringkan mangsa di atas sehelai gebar. Angkat lutu mangsa dan lapik di bawahnya bagi mengurangkan ketegangan pada kecederaan
-Longgarkan sebarang pakaian yang ketat, contohnya tali pinggang atau baju
-Letakkan pembebat ke atasd luka dan letakkan pembebat pada tempatnya dengan pembalut atau pita berpelekat. Jika darah menembusi pembebat, tambahkan selapis lagi
-Hubungi 999 untuk kecemasan

KEPATAHAN

1.Tanda-tanda kepatahan

-kecacatan, bengkak dan lebam pada kawasan tulang yang retak
-Sakit dan kesukaran untuk menggerakkan bahagian tercedera
-Anggota tubuh yang tergeliat, menjadi pendek dan bengkok
-Hujung tulang berkeriut(crepitus) dan bunyi kasar yang boleh dirasa dan dengar,tetapi tidak dapat dicari
-Tanda-tanda renjatan, terutamanya jika keretakan atau patah berlaku pada tulang paha atau pelvis
-Kesukaran untuk menggerakkan anggota secara normal atau tidak dapat bergerak langsung
-Luka dengan hujung tulang tertonjol
2.Merawat kepatahan

-Berikan rawatan kepada pendarahan terlebih dahulu
-Berikan rawatan di tempat kejadian
-Elakkan pergerakan yang tidak perlu. Jangan gerakkan bahagian yang patah
-Rawat dan hentikan pendarahan luka jika ada
-Jangan tekan pada luka sekiranya ada tulang terkeluar
-Buat tuapan dengan mengikat kayu, kertas tebal, surat khabar, dan sebagainya di atas dan di bawah sendi tulang yang patah
-Jika tiada bahan tuapan, ikatkan pada anggota badan yang tidak tercedera
-Dapatkan rawatan lanjut dengan segera

MANGSA PENGSAN

1.Tanda-tanda pengsan
-Hilang daya sedar yang singkat menyebabkan mangsa jatuh ke lantai
-Denyutan nadi yang perlahan
-Pucat, kulit sejuk, berpeluh
2.merawat mangsa pengsan
-Baringkan mangsa
-Longgarkan pakaian yang ketat
-Tinggikan kaki dengan alas bantal, buku, dan sebagainya
-Pastikan udara bersih mencukupi
-Periksa lain-lain kecederaan jika ada
-Tunggu sehingga mangsa sedar dan pulih

KENANGAN MALAM

Malam yang sepi,
Disinari cahaya malam,
Bulan mengambang yang indah,
Ditemani pohan dan padang yang luas,

Aku berada jalan keseorangan,
Aku terlihat lembaga di bawah pohon itu,
Aku mendekatinya,
Aku melihat seorang wanita,
Cantik parasnya,
Aku bertanya padanya,
Hanya senyuman manis dijawapnya,

Alangkah manisnya senyum itu,
Aku terus menemaninya di situ,
Sehingga hari menjelang tiba.

PANTAI NAN PERMAI

Angin yang menghembus ,
Dari pantai yang bersih,
Camar berterbangan riang,
Menanti mangsa untuk di sambar,

Pepohon kelapa melambai-lambai,
Kepada setiap yang berkunjung,
Ke pantai nan indah,
Walapun lambaiannya tak disambut,

Kanak-kanak riang berlari di gigi pantai yang landai,
Sang ayah sibuk menyangkut umpan,
Untuk menjerat penghuni laut,
Sang ibu pula sibuk menyiapkan juadah ringan,

Aduh sungguh tenang jiwa ini melihat,
Keindahan alam ini,
Alam ciptaan ilahi.

BANJIR

1.Sebelum banjir

-Dapatkan maklumat banjir di tempat anda
-Pastikan sistem amaran banjir yang ada berfungsi
-Periksa longkang supaya tidak tersekat
-Periksa seluran najis dan pastikan ia tertutup rapat
-Dapatkan maklumat pusat pemindahan dan pusat bantuan bencana

2.Apabila banjir berlaku

-Buka radio untuk pengumuman tentang bencana
-Bawa masuk perabut atau pekakas di luar rumah
-Letakkan peralatan elektrik di tempat tinggi
-Isikan tong-tong yang elok denga air bersih dan letakkan di tempat yang tinggi
-Letakkan dokumen penting dalam bekas kalis air dan bersedia untuk di bawa
-Bersedia untuk menutup suis elektrik, injap utama bekalan air dan gas

3.Semasa banjir

-Dengar pengumuman radio
-Bersedia dengan peralatan kecemasan
-Jika diarahkan pihak berkuasa keluar dan berpindah. Segera lakukan

4.Di luar rumah

-Pergi ke tempat yang tinggi dan selamat jauh jauh dari kawasan lapang, sungai dan longkang
-Jangan bersiar-siar di kawasan banjir, berjalan atau dengan sampan
-Jangan sentuh mana-mana kabel atau wayar yang jatuh
-Awasi kanak-kanak dari bermain di kawasan lombong, banjir, sungai,dan longkang
-Jangan minum air banjir

5.Di dalam kenderaan

-Jangan terus mengharungi kawasan banjir, berpatah balik
-Jika kenderaan anda terhenti dan gagal dihidupkan, keluar, kunci dan pergi ke tempat yang selamat

6.Semasa pemindahan

-Berpindah segera apabila di arah
-Berpindah awal sebelum air banjir meningkat atau semasa siang hari, ianya lebih mudah dan selamat
-Ikut laluan yang ditentukan, laluan singkat mungkin terhalang atau berbahaya

7.Selepas banjir

-Dengar pengumuman radio atau tunggu arahan pihak berkuasa, jangan kembali ke rumah sebelum dibenarkan
-Beri bantuan kepada jiran anda atau golongan kurang upaya dan istimewa
-Periksa rumah anda, lihat tanda-tanda rekahan atau mendapan, ianya mungkin berbahaya
-Jangan terus memasuki rumah yang masih dibanjiri air, berhati-hati terhadap bahaya-bahaya yang tersembunyi

8.Semasa memasuki rumah

-Pakai kasut atau selipar
-Periksa kerosakan dinding, lantai, pintu, dan tingkap
-Perhatikan siling rumah dan plaster dinding yang mungkin rekah, lerai, dan jatuh
-Periksa tanda-tanda kehadiran binatang berbisa dan berbahaya
-Alihkan halangan yan bersepah dengan kayu

9.Periksa ancaman bahaya

-Periksa paip saluran air atau gas yang mungkin pecah atau bocor
-Periksa wayar dan pekakas elektrtik yang terendam dalam air
-Periksa kehadiran bahan-bahan mudah terbakar yang mungkin mengalir masuk(minyak tanah, petrol, diesel, dan lain-lain)
-Periksa sebarang kerosakan tangki septic untuk elakkan bahaya biological
-Buang bahan-bahan makanan yang terndam atau terkena air banjir termasuklah makanan dalam tin
-Laporkan segera kerosakan kemudahan awam(bekalam air, gas, elektrik) kepada pihak berkuasa